Gospodarzem projektu Erasmus+ w roku szkolnym 2014/2015 była Norwegia. W związku z tym uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. mjra H. Sucharskiego w Kępnie oraz młodzież licealna z Wrocławia wraz z opiekunami udali się do Hotelu Vettre – miejsca nocnego wypoczynku na kolejne dni
W poniedziałek rano grupa udała się do szkoły w Vollen, gdzie nastąpiło oficjalne otwarcie konferencji uczniowskiej. Po nim uczniowie prezentowali stoiska - opowiadali o zagadnieniu, nad którym pracowali od początku roku szkolnego. Następnie zostali podzieleni na międzynarodowe grupy, obowiązujące do końca pobytu. Pierwszym zajęciem drużyn był spacer po okolicy połączony z małym quizem. Po zwiedzeniu Vollen Norwedzy przeprowadzili podstawowy kurs języka norweskiego. Gdy czas na naukę dobiegł końca, grupa polska i niemiecka przedstawiła swoje układy taneczne.
Kolejny dzień rozpoczął się od pracy w grupach międzynarodowych, w których uczniowie musieli się zmierzyć z problemem dotyczącym naszej planety. Dla tych działań zarezerwowano duża czasu, w którym drużyny musiały znaleźć solucje dla danych sytuacji, a także – później, przedstawić swoje stanowisko. Dniem zaprezentowania rozwiązań był piątek.
Po pracach grupowych uczniowie mieli okazję wysłuchać wykładu przedstawiciela Generation Green – organizacji zajmującej się ochroną środowiska, podczas którego dowiedzieli się wielu informacji dotyczących naszej planety. Po wykładzie grupy udały się do Asker, gdzie spotkały się z burmistrz miasta – panią Lene Conradi. Podzieliła się ona wieloma faktami o mieście oraz oprowadziła grupy po ratuszu. Następnie uczestnicy projektu mieli czas wolny, w którym zwiedzili miasto, mieli okazję jeszcze lepiej zintegrować się. Powrót nastąpił o podobnej godzinie co dzień wcześniej.
W środę podzielono aktywności. Część grup miała okazję pojechać do Aker, w którym to uczestniczyli w Engineering Challenge – zabawie edukacyjnej polegającej na zbudowaniu platformy wydobywczej na Morzu Barentsa. Całość mieściła się w budynku, którego eksponaty przeznaczeniem przypominają te z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Ich zadaniem było przybliżenie działania platform w przyjazny dla uczniów sposób. Każdy z uczestników dostał iPoda, który determinował jego przynależność do konretnej drużyny oraz jego inżynieryjną specjalizację. Dzięki kooperacji każdego z uczniów, grupy osiągały cel, zdobywając wiedzę o problemach przy budowie platformy wydobywczej.
Pozostałe grupy w tym czasie kontynuowały pracę z zagadnieniami dnia poprzedniego. Drużyny te także uczestniczyły w Engineering Challenge, tyle że w późniejszym terminie. Po powrocie wszystkich grup do szkoły w Vollen, odbyły się małe igrzyska, w których uczniowie wykazali się umiejętnościami wokalnymi i sprawnością manualną. Następnie swoje układy taneczne zaprezentowały grupy z Włoch i Czech.
Czwartek był dniem zwiedzania Oslo. Dane nam było zobaczyć takie miejsca jak: park Vigelanda, muzeum pokojowych nagród Nobla, twierdzę Akershus i wiele innych.
W ostatni dzień grupy albo uczestniczyły w Engineering Challenge, albo nanosiły ostanie poprawki do swoich prezentacji. Po powrocie z Aker rozpoczął się przegląd, w którym każda drużyna prezentowała bardzo różne problemy i ich rozwiązania. Następnie uczniowie uczestniczyli się pożegnalnej imprezie.
Zwieńczenie projektu Erasmus + okazało się wydarzeniem niezwykle pracowitym. Pozwoliło uczniom skonfrontować się z kulturą innych krajów, „podszlifować” język angielski, dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Uczestnicy konferencji są przekonani, że długo pamiętać będą o swoim niezwykłym wyjeździe do Norwegii.
Wojciech Parzonka, kl. IIc
Redakcja portalu Kepnianie.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez Internautów. Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy, naruszające normy prawne, obyczajowe lub niezgodne z zasadami współżycia społecznego będą usuwane.